Iskolánk 2018-ban csatlakozott a Boldogságóra Programhoz. Az első néhány évben vállalkozó osztályokkal és osztályfőnökeikkel tartottuk ezeket az órákat. A 2023/2024-es tanévtől teljes lefedettséggel működik. Miután a pályázati feltételeknek megfeleltünk, jogosultak vagyunk az Örökös Boldog Iskola cím használatára.
A gyerekek egymással és tanáraikkal különböző feladatokon keresztül havonta egy-egy adott témát dolgoznak fel, amelyek segítik az osztályközösség kialakulását, egymás és önmaguk megismerését.
Témák a tanév során:
1. A hála gyakorlása
2. Az optimizmus gyakorlása
3. Társas kapcsolatok ápolása
4. Boldogító jó cselekedetek
5. Célok kitűzése és elérése
6. A megküzdés gyakorlása
7. Az apró örömök gyakorlása
8. A megbocsátás gyakorlása
9. Testmozgás
10. Fenntartható boldogság
A programról bővebb információt itt találhatnak: https://boldogsagora.hu/
Boldogságóra-beszámoló
2024/2025-ös tanév
A Boldog Iskola program az egész iskolában, mind a nyolc évfolyamon működik. Az alsó tagozatos osztályfőnökök havi visszajelzést küldtek. A felső tagozatos osztályfőnökök éves beszámolót készítettek a boldogságprogramról.
Többen jelezték, hogy az alkalmakra gyakran nehéz időt szakítani, nehezen fér bele a heti, napi rutinba.
Alsós visszajelzések a program sikerességét illetően:
A gyerekek általában aktívan vettek részt az órákon, bár nem minden téma fogta meg őket. A gyerekek inkább a játékos feladatokat szerették.
1-2.osztálynak a teadélutánnal egybekötött boldogságóra tetszett a legjobban (A társas kapcsolatok ápolása témakör feladataival).
A harmadiknak a Boldogító jó cselekedetek téma tetszett különösen azért, mert az elkészült munkát a Léna Ház lakóinak és dolgozóinak ajándékozták. Tetszett nekik még „Az alvás világnapja” és a „Magyar Természet Napja” is.
A negyedik évfolyam számara a következő témák voltak a kedvencek: „A hála gyakorlása” és a „Boldogító jó cselekedetek”.
Felsős visszajelzések a program sikerességét illetően:
Az 5. osztály „A hála gyakorlása” témát az egész tanéven végigvitte. Hálanaplót vezettek, hálaszíveket készítettek. A többi téma feldolgozása is segített abban, hogy erősödött az osztályközösség. Várták ezeket az alkalmakat a tanulók, mert itt lehetőségük nyílt őszintén megnyilvánulni, megismerni egymás érzéseit, és olyan témákról beszélgetni, amelyek a mindennapi életükre is hatással vannak.
A 6. osztályban néhány alkalommal valóban lehetőség adódott arra, hogy mélyebben beszélgessenek bizonyos kérdésekről, ugyanakkor a diákokat nagyon változó mértékben érintették meg az egyes témák és ilyenkor nehéz volt kialakítani azt a biztonságos légkört, ahol nyíltan kifejezhetik érzéseiket.
A 7. osztályban a megtartott órák általában jól sikerültek. A tanulók nyitottan fogadták a foglalkozásokat, érdeklődőek és aktívak voltak, különösen azoknál a témáknál, amelyek személyes élményeikhez is kapcsolódtak. Mivel az idei tanév során tartott a kolléganő először boldogságórákat, az itt szerzett tapasztalatokra támaszkodva a jövőben szeretné az órákat tudatosabban és átgondoltabban megtervezni és megtartani.
A 8. osztály különös figyelmet fordított a tanév során a társas kapcsolatok ápolására, részben az év elején kialakult konfliktusok és feszültségek miatt. Az év során érdekes csapatépítő feladatokat végeztek, melynek célja az együttműködés, egymás megismerése és elfogadása volt. A tanulók különösen az interaktív játékokat kedvelték, aktívan részt vettek benne, és közvetlen élményeken keresztül tanulhattak egymásról.
Írta: Balog Noémi









